maandag 6 augustus 2012

Van der Geest ziet Geesten !



Van der Geest heeft te weinig geld: "Wij hebben géén hoofdsponsor" zegt hij. En met een dramatische pauze kijkt hij over de rand van zijn brilletje als Meester Kwel in de strip van Billie Turf. Alsof die hoofdsponsor zichzelf had moeten melden en daarin heeft gefaald. "En ik daag een bedrijf uit..." zo vervolgd Van der Geest "die maatschappelijk verantwoord iets terug wil doen voor de maatschappij. Die daag ik uit om het judo te helpen!".

Op zo'n moment vraag ik mij af op welke planeet die man nou eigenlijk zit. Zó wordt het wel érg pijnlijk duidelijk dat dit een schoolvoorbeeld is van "de verkeerde man op de verkeerde plaats op het verkeerde moment". Alsof die bedrijven niet beter "maatschappelijk verantwoord" iets terug zouden kunnen doen voor de Voedselbank bijvoorbeeld. Waar het aantal klanten maar blijft groeien. Mensen die moeite hebben om dagelijks aan hun eten te komen.

Néé, we moeten geld stoppen in zijn judo. In zijn falende judo wel te verstaan. Want hoe je het ook wendt of keert: Van der Geest heeft gefaald. Niet die "hoofdsponsor" die zich niet gemeld heeft, maar Van der Geest die die hoofdsponsor had moeten ZOEKEN als hij die zó nodig had. En vervolgens binnen had moeten halen. Van der Geest leeft kennelijk nog in een tijd waar mensen geld komen brengen. Wordt eens wakker Van der Geest! Bedrijven hebben nu wel iets anders aan hun kop dan geld geven aan mensen die vervolgens met 3 shido's wegens inactiviteit naar huis terug kunnen! Die "elite judoka" van jou die willen niet eens judoën! Waarom zou iemand dáár in vredesnaam geld in stoppen? Nee, dan verdient het initiatief van Schooljudo met ambassadeur Ruben Houkes verreweg méér steun.

Als JIJ nou eens de mensen laat judoën, in plaats van inactief als een zak aardappels op de tatami te laten rondhangen en wachten op het eind van de match, dan kom je misschien óók wel weer binnen bij die paar bedrijven die nog geld beschikbaar hebben voor sport sponsering.

En ga nou niet ongepast zielig lopen doen over de "maatschappelijke verantwoordelijkheid" van die bedrijven, want in tijden van zware crisis hebben die écht wel andere prioriteiten. En áls er dan al maatschappelijk verantwoordelijkheid moet worden genomen stop dat geld dan in vredesnaam niet in die topsport, maar breng het naar de Voedselbank of het Leger des Heils.

Kennelijk heeft Van der Geest gefaald in het scheppen van de door hem benodigde omgeving, en moet dat nu achteraf afgewenteld worden op "de anonieme afwezige hoofdsponsor".

Zélf verantwoordelijkheid nemen? Wat?? This is Holland man!
Misschien is het inderdaad hóóg tijd dat Van der Geest opstapt. Of anders coach van België wordt. Misschien komen daar de Belgische ondernemers nog kruiwagens met geld brengen zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Maar ik betwijfel het.

Het is tijd voor fris jong bloed in het Nederlands Judo. Van der Geest heeft zijn kans gehad. En gemist. Ik zou zeggen: maak plaats voor iemand anders. Jong talent. En dan ben ik het met collega blogger Erik Mitesco volledig ééns dat Mark Huizinga een heel goede keuze zou zijn als bondscoach.

Maar ja, wie gaat dat bij de JBN beslissen? Wie durft het aan in dat wespennest van macht en politiek om Van der Geest of De Korte tegen te spreken? Ik ben bang dat die spoeling zéér dun is, of geheel afwezig.

Soms echter zijn pijnlijke keuzes en beslissingen nodig. Ongeacht de risico's. Rest de vraag welke JBN bestuurder genoeg lef heeft om achter het tijdvak Van der Geest een dikke punt te zetten!

2 opmerkingen:

  1. Goed, een ieder heeft recht op zijn mening en mag maatschappelijke verantwoordelijkheid duiden zo men wenst. Ook staat het een ieder vrij een oordeel te vellen over de uitspraken, aanpak en prestaties van Cor van der Geest. Maar stellen dat judoka als Grol, Elmont, Houkes, Van der Geest etc., en ik citeer, "inactief als een zak aardappels op de tatami" rond hangen, doet mij de wenkbrauwen lichtelijk fronsen. En hoewel ik niet anders kan dan gissen, vermoed ik dat de schrijver zich baseerd op een enkel moment van aanschouwen en daarmee de judokwaliteiten en prestaties van deze sporters onrecht aandoet. Maar, zoals gezegd, een ieder heeft recht op zijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gissen is slechts zelden een goede uitgangspositie voor het leveren van commentaar Sander. Zo ook in dit geval niet. Ik heb alle wedstrijden die op mat 2 gespeeld werden gezien. Alle dagen, alle uitgezonden matches, inclusief de Nederlandse op die mat. Mat 1 werd immers niet per feed uitgezonden.

    Ik heb géén namen genoemd, ik vind het dan ook niet erg elegant dat u die namen nu aan mijn commentaar koppelt. Hetgeen u daarmee doet is een citaat "creëren" en dat is onjuist en niet erg netjes. Ik neem dan ook afstand van uw opmerking rond de genoemde judoka, waarmee ik overigens het tegendeel eveneens niet stel.

    Het is wel erg gemakkelijk om meteen met woorden als "Onrecht" te toeteren als conclusie op een door uzelf in elkaar gesleuteld statement nota bene.

    Als u niet al aanstonds duidelijk was hetgeen door mij werd bedoeld met de kwalificatie "inactief als een zak aardappels" dan had u bijvoorbeeld eens moeten kijken naar de match van Luuk Verbij. En als u MIJN kwalificatie niet voor lief neemt, dan heeft u vast óók problemen met de shido's die voor inactiviteit door de jury gegeven werden. Zelfs de verslaggevers constateerden, en ik citeer: "Er gebeurt te weinig". En de match van Luuk Verbij was écht geen uitzondering. Veel matches verliepen op die manier en waren niet om aan te zien, onverlet enkele zeer attractieve matches.

    U kunt dan die kritiek gemakkelijk afdoen als: "een ieder heeft recht op zijn mening", maar daarmee faalt u in het beargumenteren van uw kritiek op mijn visie, die, zoals u ziet, onderbouwd is.

    BeantwoordenVerwijderen